להתחברות

שנה של עצירה והתבוננות | עמוד דיון

תקציר

שנה של עצירה והתבוננות

כיצד יכולה השמיטה בימינו לעצור את מירוץ העכברים שלנו

שמיטה כהרפיה

שמיטה כהרפיה

מאמין בא אל הבודהה עם שני זרי פרחים כמנחה,
אחד בכל יד.

הבודהה פנה אל עבר ידו הימנית ואמר לו
– שמוט את זה

המאמין שמט.

 

אז פנה הבודהה אל ידו השמאלית ואמר
– שמוט את זה.

המאמין שמט.

אז פנה הבודהה למרכז, הצביע על האיש ואמר
– שמוט את זה.
(סיפור זן)

שמיטת דעות קדומות ופתיחת שדות מחשבתיים

שמיטת דעות קדומות ופתיחת שדות מחשבתיים

מקובלת היא החלוקה של המצוות
למצוות שבין אדם למקום ומצוות שבין אדם לחבירו…

גדולה מצווה זו של שביעית
שכרוכים ומשתלבים בה שני התכנים גם יחד;
וכמבנה-על המזדקף ועולה מעל שני תכנים אלה-
מצווה שבין אדם לעצמו,
בהיותה מיועדת לפתוח לאדם אופקים חדשים
לשלמות והשתלמות.
(הרב שאול ישראלי)

עצירה של מרוץ החיים

עצירה של מרוץ החיים

"צורך מיוחד היא לאומה זו,
שהיצירה האלוקית נטועה בקרבה באופן בולט ונצחי,
כי מזמן לזמן יתגלה בתוכה
המאור האלוקי שלה בכל מלא זוהרו,
אשר לא ישביתוהו חיי החברה של עול עם העמל והדאגה,
הזעף והתחרות אשר להם,
למען תוכל להתגלות בקרבה פנימה
טהרת נשמתה בכללותה כמו שהיא…."
(הראי"ה קוק, "שבת הארץ")

סיכום

בסוגיה זו , נפרסות אפשרויות

מגוונות ועשירות

ליצירת אקלים מיוחד

שבו נוכל לעצור לרגע ,

לנשום ולהפגש עם עצמנו ,

משפחתנו  וקהילתנו .

 

 

אישים וקבוצות מכל רחבי הארץ ומכל מגוון הזהויות והשקפות העולם

משתפים אותנו בדרך הייחודית שאותה יצרו לעצמם בשנה האחרונה .

 

הנכם מוזמנים להצטרף ללמוד מאחרים ולשתף את כולם בדרכים המקוריות שלכם

הדיון המורחב

השמיטה קוראת לעצירה ממירוץ החיים לטובת הנפש, המשפחה והקהילה

x

לעצור לרגע מהמירוץ ולהזכר במה שחשוב באמת

החיים שלנו הם מירוץ אחד ארוך, אחרי קריירה, לימודים, ילדים, קניית דירה ועוד. שנת השמיטה מזמינה את כולנו לעצור לרגע מן המירוץ, להיזכר בדברים שחשובים לנו באמת, לפתוח את השדה ואת הלב ולהתחבר לטבע ולעצמנו.

 

עינט קרמר

2 תגובות
  • x

    ללחוץ ריסטרט על המערכת

    שמיטה בשבילי לעצור לרגע ממחול  השדים המטורף שכולנו חיים בו , לקחת אויר, להתרענן, להתחדש, להתמלא באנרגיה, ללחוץ ריסטרט על המערכת, ולחזור להניב פירות רעננים ויפים.

    תמיכה

    רנית בודאי היימן

  • x

    לא צריך לזרוע ולשתול השנה

    בעיניי שמיטה היא לשמוט את הישן. לא לעבוד קשה, לא צריך לזרוע ולשתול השנה, להסתפק במועט ולהאמין שכל מה שיש לנו מספיק לנו ויגיע לנו בשפע ובברכה.

    תמיכה

    זיוה אביב

x

האטת מירוץ החיים

קיים צורך לפתח הבנות מחודשות בנושא הקצב הנכון של פיתוח וצריכה לחברה פוסט-תעשייתית; חזון השמיטה מהווה השראה לפעולה זו. לאור המחזורים של שבת ושמיטה, יש ערך אישי וחברתי לאימוץ הפסקות ותקופות קצרות וארוכות יותר של חוסר עשייה כלכלית על-מנת ליצור את החלל לצמיחה תרבותית ורוחנית.
להרחבה

Jeremy Faust

השמיטה כהרפייה

x

"הַרְפּוּ וּדְעוּ כִּי אָנֹכִי אֱ-להים" אומר דוד המלך בתהילים (מו ,יא).

הרפיה היא תנועה בנפש-המשחררת את האדם מאחיזתו במציאות ונותנת פתח להתרחשות חיצונית לפעול בעולמו.

הרפיה היא ריחוק-על ידו מברר האדם את טיב הקשר בינו ובין מה שנאחז בו קודם.

הרפיה היא לימוד-המברר את היחסים, מאזן, מכניס לפרופורציות, מאפשר להסתכל על התמונה בשלמותה.

הרפיה היא התאמה-תיאום כוונות בין האדם- עולם- קב"ה.

הרפיה היא ענווה-על ידה האדם מבין שלא בהכרח הוא השולט על המציאות, יש כח גדול יותר שהאדם חלק ממנו.

הרפיה נוסכת בטחון על פני המרפה-אולי כאשר מתפנה מקום בתוכנו יש לקב"ה מקום להיכנס…

וזה מקור הבטחון הכי ענק שהאדם מסוגל לחוש!

שנת שמיטה כשמה כן היא מרגילה את האדם לשמוט- לשבות- להרפות…

להזכיר לאדם "כִּי-לִי, הָאָרֶץ" וכאן המשמעות שהארץ שייכת לקב"ה. והאדם מופקד על הקרקע ואינו בעל רשות לבעול את הקרקע כרצונו.

הדס ילינק

x

מהו עניינה של שמיטה בנפש?

במילה אחת, עניינה של שמיטה בנפש, זו הרפיה.
שנת שמיטה כשמה כן היא, מרגילה את האדם לשמוט ולשבות.

להרפות.
שנת השמיטה מזכירה לאדם "כִּי לִי הָאָרֶץ" – הארץ שייכת לקדוש ברוך הוא והאדם מופקד על הקרקע ואינו בעל רשות לבעול את הקרקע כרצונו.
בשנת שמיטה האדם "גולה" מעל אדמתו למשך שנה תמימה, פורש מענייניו היומיומיים לעניינים שבדרך כלל אין לו פנאי לעסוק בהם, לוקח צעד אחורה, מתבונן.
וכמו בשדה, כך גם בנפש, בשנת השמיטה אנו נדרשים לשמוט את כל אותם דברים שמונעים את החיבור עם שורשנו, לוותר על תכונות נפש שנראה כאילו לא נוכל לחיות בלעדיהן, לוותר על תאוות ישנות, לשמוט את כל מה שמרחיק אותנו מהתכלית.
ולהרפות.

הרב ישראל אסולין

הרב ישראל אסולין

x

שמיטה – שי דותן

שמיטה – שי דותן

שמיטה – שי דותן

גדול תלמוד המביא לידי מעשה

x

עשייה של שמיטה – בנק זמן של תלמידי תוכנית בארי

כל תלמיד רושם לעצמו על פתק, איך הוא יוכל לפנות לעצמו שעה שבועית (החליטו על יום ושעה, ועל חשבון מה). ניתן לחלק לשני חצאי-שעה, וניתן להציע כמה אפשרויות (למשל: יכול בימים ראשון, שלישי או שישי).

רכזו את כל התוצאות של התלמידים, ובכך תצרו 'בנק זמן' כיתתי. חשבו יחד לאיזו מטרה אתם רוצים לנצל את 'בנק הזמן' שנוצר (התנדבות משותפת, עזרה הדדית בתוך הכיתה, תרומה לבית הספר וכו').
להרחבה

בנק זמן

בנק זמן

x

עשייה של שמיטה – אוהל שמיטה ישראלית

בשנת השמיטה הנוכחית עשיתי לי למנהג לבלות מספר ימים בחודש בהפעלת "אוהל שמיטה ישראלית" – אוהל רחב ידיים המציע לאנשים זמן של רגיעה, אכילת פירות הארץ , החלפת ספרים (ספריית קח קח – מותר לקחת ספרים שאוהבים), ושיח משותף על החלומות החברתיים שלנו, בדגש על  כאלו הנוגעים בערכי השמיטה. האוהל נודד ברחבי הארץ לאורך השנה כולה ומבקר במקומות העוסקים בעשייה המקושרת לשמיטה. עד כה נדד האוהל בירוחם, בשדות נגב, בבאר שבע, במודיעין, בירושלים, בתל אביב, בחיפה ובאשחר.
להרחבה

עינט קרמר

x

עשייה של שמיטה – שמיטת שדות של מחשבה והרגלים

בקהילה קיבלנו על עצמנו "לשמוט שדות של מחשבה והרגלים ולפתוח אותם אל היכרות חדשה עם עצמנו, עם חיינו ועם המרחב שבו אנחנו חיים והאנשים המרכיבים אותו".

הדרך: הקהילה כולה קיימה עבודת עומק בשלושה ממדים – תיקון המידות, התייחסות לנושאי תשתית המרכיבים את החיים (אוכל, עבודה וכן הלאה) והיכרות עומק עם ה"אחר" (חרדים, ערבים, עוני, חיילים בודדים וכן הלאה).
זאת על מנת שתהיה שנת שמיטה משמעותית, שניכנס אליה ונצא ממנה אחרים,שנשמוט, שנשתנה ונתחדש לעצמנו ולעולם.
להרחבה

שמיטת שדות מחשבה והרגלים

שמיטת שדות מחשבה והרגלים

יוסי צוריה

יעקב בינג

כותרת של ראשי פרקים

השמיטה קוראת לעצירה ממירוץ החיים לטובת הנפש, המשפחה והקהילה

לקריאה

השמיטה כהרפייה

לקריאה

גדול תלמוד המביא לידי מעשה

לקריאה

תגובות

user profile image
יעקב בינג
14.06.2015 20:59
 
החברה חייבת לבנות מערכת תמיכה חברתית כדי שחבריה לא יפלו (לא ימוך …). אם אנחנו מעוניינים לפתח מושג חדש ומותאם למשק היום של שמיטה , אנחנו צריכים לחשוב על משהו נוסף, ״אקסטרה״, מעבר לרשת סולידריות בסיסית.
היות שהשמיטה במקור היא אוניברסלית – כמו שחלק גדול מהתמיכות של הביטוח הלאומי הן אוניברסליות, דהיינו אינן מבחינות בין עשיר לעני – גם מצוות השמיטה החדשה ראוי שתהיה אוניברסלית.
בתיאוריה של התמיכות החברתיות, יש עניין שחלק מכובד יהיה אוניברסלי.
השמיטה היתה כזו – מערכת אקסטרה, אוניברסלית ונפרדת מהתמיכה בעניים (לקט, שיכחה וכו׳).
user profile image
יוסי צוריה
27.05.2015 18:24

פחות עבודה, יותר לימודים   השנה, עובדי חברת סיסקו במשך סמסטר שלם שמטו חצי יום עבודה, נסעו לגבעת רם לאוניברסיטה העברית לפקולטה לטבע (תודה!)  ונהנו מחצי יום של לימודים מרתקים בנושאים כמו פיזיקה מתקדמת, משק המים בישראל וסוגיות אקולוגיות.   לטעמי, זהו מימוש מוצלח של ״שמור וזכור״ בשנת שמיטה, בה כמו בשבת אנו צריכים להרפות מהפעילות השוטפת ולמלא אותה בתוכן של פעילות ייחודית.

user profile image
עינט קרמר
20.05.2015 14:07

אוהל שמיטה נודד בהובלת עינט קרמר

בשנת השמיטה הנוכחית עשיתי לי למנהג לבלות מספר ימים בחודש בהפעלת "אוהל שמיטה ישראלית" – אוהל רחב ידיים המציע לאנשים זמן של רגיעה, אכילת פרות הארץ, החלפת ספרים (ספריית קח קח – מותר לקחת ספרים שאוהבים), ושיח משותף על החלומות החברתיים שלנו, בדגש על  כאלו הנוגעים בערכי השמיטה. האוהל נודד ברחבי הארץ לאורך השנה כולה ומבקר במקומות העוסקים בעשייה המקושרת לשמיטה. עד כה נדד האוהל בירוחם, בשדות נגב, בבאר שבע, במודיעין, בירושלים, בתל אביב, בחיפה ובאשחר.
למאמר המלא

מקורות אחרונים

חברי בית המדרש