שקרים לבנים | עמוד דיון
תקציר
שקרים לבנים
כיצד נוהגים בחבר שבת זוגו אינה מתאימה לו?
בית הלל
מותר לשקר כדי לשמח חתן וכלה . החיים אינם בית משפט . מערכת יחסים חברתית מחייבת עיגול פינות ויצירת אווירה טובה ומעודדת לכולם. אם החתן בחר בכלה הרי היא בוודאי נאה בעיניו. שמחת בני הזוג חשובה יותר מקריטריונים אסתטיים מחמירים.
סיכום
הדיון המורחב
על פי מה שלמדנו השבוע ראינו בבבא מציעא (דף ל' עמוד א' )שירושלים חרבה על כך שנהגו בה דין תורה. רק דין ולא התחשבו בחסד וערכים אחרים נוספים המצויים בתורה.
קורות האנשים בתקופת החורבן השני, האינדיבדואליות, חוסר האכפתיות אחד מהשני הביא לחורבן.
מכאן ברור לי שיש לשקר על מנת לתת תחושב טובה (כמובן לא בכל מקרה ולא להוציא אדם מן המציאות בצורה מוגזמת) על מנת להיות אנושי ולתת לו תחושה טובה.
משמיה דאסף: למדנו על מקרים רבים בהם ההלכה לא מתחשבת במציאות. עדות של עד אחד לא עוזרת למרות שאין חשש שהוא ישקר (למשל כשמדובר ברב).
דבר דומה הוא היחס שלנו לחנוכה, שהחשמונאים יצאו צדיקים למרות שכולנו יודעים את טיבם ההיסטורי. דוגמא נוספת היא סוגיית "תנורו של עכנאי", שם אפילו עדות השמים אינה מתקבלת. אם כך, ניתן לומר שבית הלל מביעים אמת משפטית, בעוד בית שמאי אולי מביעים אמת לאמיתה. ומה עדיף?
תגובות
, סיפור מענין סיפר לי מו"ר ר' יואל בן נון . מה דעתכם במקרה הזה
"בדיון בבית הספר לקצינים של צה"ל (בה"ד 1) על אופן הסיפור למשפחות שכולות של לוחמים, ובפרט, האם לחשוף מחדלים של הנופלים עצמם, שגרמו לנפילתם, הבאתי את הוויכוח בין בית שמאי לבית הלל ביחס לכלה, כדי להמחיש שיש חובה מוסרית לא לפגוע בבני אדם, והיא אף גוברת על מידת האמת לדברי בית הלל, ולפי ההלכה שנפסקה כמותם. אחד הקצינים, ממדריכי הצוערים, כתב לי פתק מרשים – 'אני מזדהה עם בית שמאי!'"
כיצד מתיישב העקרון של "מדבר שקר תרחק" עם "לשקר מפני השלום" כמו בספר בראשית
האם בית שמאי יחלקו גם כאן?
דיון במתח בין אמת ושלום – הזוית של בית שמאי.
הערה בנוגע למהות משפט האמת.
האם עמדת בית הלל תלויה בנסיבות היסטוריות .
מכיוון אדרבא! נאמר שב'עקבתא דמשיחא' 'האמת תהא נעדרת'.היום יש מקום גדול יותר לחזק ולהגדיל את האמת בעם ישראל!
מדברי התוספתא בסנהדרין עולה שביצוע משפט אמת הוא פשרה.
מבחינה הלכתית, ברירת המחדל היא לומר אמת.
לגבי אמירת שקר, ישנן שתי שאלות:
1. אימתי מותר לשקר?
2. אימתי צריך לשקר?
מקורות אחרונים
שקרים | הרב מואיז נבון
על מה חרבה ירושלים | בבא מציעא דף ל ב
ניתוח אף | מתוך סיינפלד
ג'ורג' מתקשה להתמודד עם גודל האף של החברה שלו, עם זאת הוא לא מעז
חברי בית המדרש
שטרית יוסף
אסף צוריאל
עורך
יוסי צוריה
אודי ליאון
אורי אגוז
תיאו