להתחברות

פתיחה

להתיר פתיחת המרכולים

להתיר פתיחת המרכולים

סגירת רשתות המזון פוגעת ברווחתם של אותם תושבי תל אביב  שלא מספיקים את קניותיהם במהלך השבוע . מעבר לכך סגירתם בחוק  מהווה כפיה דתית כלפי אורח חייהם הליברלי  של תושבי תל אביב  והפרת הסטטוס קוו הקיים כיום רוב הציבור בעיר איננו מעוניין בסגירת הרשתות וחוק הרשויות המקומיות מאפשר שיקול דעת לכל עיריה לפעול לפי אופיה הייחודי ..

לאסור פתיחת רשתות המזון

לאסור פתיחת רשתות המזון

הסכמה לפתיחת רשתות המזון פוגעת בבעלי המרכולים הקטנים שאינם יכולים להרשות לעצמם לשכור עובדים בשבת וכתוצאה מכך פרנסתם נפגעת . חוק שעות עבודה ומנוחה בא להגן על עובדים ולאפשר להם מנוחה בשבת מה שמפר את מקומה של השבת בתרבות הישראלית  .  תל אביב איננה מנותקת משאר המדינה וגם בה יש אוכלוסיה המעוניינת בצביון יהודי לשבת. לכן את רשתות השיווק שבתוך העיר יש לסגור.

sources

סיכום

בעלי המרכולים הקטנים עתרו לבג"ץ בטענה שהקנסות המוטלים על פתיחה בשבת יוצרת חוסר איזון בשוק. בעוד הרשתות הגדולות סופגות את הקנס בקלות, המרכולים הקטנים לא עומדים בו.

עיריית ת"א טענה שאין מטרתם של חוקי השבת למנוע תחרות, אך בג"ץ הורה על סגירת הרשתות עד להסדרה חוקית של המצב.

 

יש שראו בפתיחת הרשתות בשבת דלדול האופי היהודי של ת"א, אך יש שראו במצב הקיים איזון לגיטימי שנרקם לאורך השנים, המשקף את האופי התל אביבי .

הציבור התל אביבי עצמו חלוק בשאלה האם פתיחת הרשתות תואמת את אופי השבת הרצויה בעיר.

ולבסוף, נשאלת השאלה היכן ראוי לפתוח והיכן לסגור, האם יש להבדיל בין מרכזי הערים לשוליהן
ומה ההשלכות של הכרעה זו.

 

בכל הדיונים מצויינים שמות בעלי העמדות כדוברים ישירים. אנו מבקשים להדגיש שמדובר בסיכום עמדתם על ידינו.

 

  • לדיון מורחב בשאלת  המסחר בשבת לדיון מורחב בשאלת  המסחר בשבת (צפיה בדעה במקור)
  • חוק שעות עבודה ומנוחה סמכות העיריות בנושא השבת חוק שעות עבודה ומנוחה סמכות העיריות בנושא השבת (צפיה בדעה במקור)
  • עורך

    הרשתות הגדולות מול המכולות הקטנות

    הרשתות הגדולות מול המכולות הקטנות

    (צפיה בדעה במקור)
  • בעלי המרכולים

    יש לחייב את כל בעלי החנויות לסגור בשבת. כך תימנע תחרות בלתי הוגנת בין הרשתות הגדולות לבין המרכולים. הרי הרשתות… יש לחייב את כל בעלי החנויות לסגור בשבת. כך תימנע תחרות בלתי הוגנת בין הרשתות הגדולות לבין המרכולים. הרי הרשתות הגדולות מסוגלות לפתוח 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע. הקנסות שמטילה עליהן עיריית ת"א כדי שיסגרו לא פועלים את פעולתם והרשתות סופגות את הקנס בלי בעיה. ואילו המכולות הקטנות אינן יכולות לעמוד בקנסות הללו ובפתיחה בשבת. כך נוצר מצב בו הלקוחות זולגים לרשתות הגדולות הפתוחות תמיד.   (צפיה בדעה במקור)
  • עורך

    לכל עיר שבת משלה?

    לכל עיר שבת משלה?

    (צפיה בדעה במקור)
  • מייסדי ת"א

    השבת מהווה סמל לאומי מהותי של זהותה היהודית של המדינה כך סברו ראשי הציונות החילונית כמו אחד העם, חיים נחמן ביאליק, בן… השבת מהווה סמל לאומי מהותי של זהותה היהודית של המדינה כך סברו ראשי הציונות החילונית כמו אחד העםחיים נחמן ביאליק, בן גוריון ואף ראש העיר הראשון של ת"א - מאיר דיזנגוף. ת"א היא חלק ממדינת ישראל, ואינה יכולה להפריד את עצמה מזהותה היהודית של המדינה.   דוברים: מייסדי ת"א, גדעון סער, הרב ישראל לאו. (צפיה בדעה במקור)
  • עורך

    השלכות אופייה הייחודי של ת"א

    השלכות אופייה הייחודי של ת"א

    (צפיה בדעה במקור)
  • הרב מאיר אזרי

    לשבת בת"א ישנו צביון מיוחד. צביון זה, מתאים לאופיה של העיר העברית הראשונה, גם אם הוא איננו תואם את השבת האורתודוכסית. רוח… (צפיה בדעה במקור)
  • רון חולדאי

    למרות דבריו של דיזנגוף, שנאמרו בשנת 1933, במשך השנים התעצבה תל אביב כך שחנויות מסוימות פתוחות. זהו אופיה של העיר… למרות דבריו של דיזנגוף, שנאמרו בשנת 1933, במשך השנים התעצבה תל אביב כך שחנויות מסוימות פתוחות. זהו אופיה של העיר החילוני וליברלי ויש לשמר את האפשרות לשמור על החנויות הללו פתוחות. (צפיה בדעה במקור)
  • עורך

    ! Location! Location! Location

    ! Location! Location! Location

    (צפיה בדעה במקור)
  • גדעון סער

    כדי להתחשב באוכלוסיות דתיות ומסורתיות וכדי לייצר בעיר עצמה שבת משמעותית יש לסגור את המסחר שבמרכז העיר. אולם, יש לאפשר… כדי להתחשב באוכלוסיות דתיות ומסורתיות וכדי לייצר בעיר עצמה שבת משמעותית יש לסגור את המסחר שבמרכז העיר. אולם, יש לאפשר יוצאים מן הכלל גם לכך ולהתיר קניות במרכזים מסחריים שבשולי העיר, בחנויות נוחות שבתחנות דלק וכדומה. (צפיה בדעה במקור)

מקורות קרובים