הונאה בעסקים | עמוד דיון
תקציר
הדיון המורחב
לדיון בהגדרת ההונאה ראה סוגיית איסור הנאה במקורות
מה בין הונאה לשקר? בדיון הגיעו לתשובה, כי שקר הוא אמירה בפועל של דבר שהוא לא נכון, בעוד הונאה היא רק יצירת מצג שווא (למשל על ידי הסתרת האמת) שגורמת לצד השני להגיע למסקנות מוטעות. זוהי ההונאה בה נדון בסוגיה זו.
כמובן יש הגדרות שונות להונאה – הונאת דברים, הונאת ממון – ראו בסוגית "הונאה במקורות" דיון.
מהו גדר הונאה בעסקים?
יש בכלכלה אלמנטים של מלחמה. וכמו שבמלחמה (אפילו במלחמת רשות) מותר להונות כך יש מצבים בכלכלה בהם מותר להונות
דעת חגי גולדברג: במחשבה ראשונה הייתי אומר שאסור להונות באופן מוחלט, אבל הונאה היא עניין תרבותי: במקומות שבהם מקובלת השיטה של "ייזהר הקונה" למעשה הכול מותר, כי אין ציפייה להגינות וכל אחד חייב לשמור על עצמו.
למעשה הבעיה היא פערי הציפיות בין הגופים: מי שמתנהג לפי הנורמה המקובלת נוהג נכון, גם אם הוא מנסה להטעות במובנים פשוטים יום יומיים. לעומת זאת, מי שיודע שהאחר מאמין לו ומנצל זאת לרעה, גם אם במידה מינימלית – נוהג שלא כשורה.
יש גם סוגיה דומה בתורת המוסר, אבל זה דורש יותר זמן.16
-
x
הרעיון של הונאה נורמטיבית הוא מענין ביותר .
לכאורה זה מה שרבים עושים בעניני מעמ לבעלי מלאכה . כולנו מכירים את המצב שבו האינסטלטור מציע לך מחיר עם מעמ או בלי . התרוץ הרגיל של רבים הוא – ממילא [כמעט] כולם עושים זאת . – האם גם כאן נקבל את הנורמה [בהנחה שזו הנורמה ] .
דוגמא אחרת היא העתקה בבחינות . האם מצב שבו בכיתה מסויימת רוב גדול מעתיקים מאפשרת העתקה גם למי שחותר למוסריות13
-
x
לעניין המע"מ. לא מדובר על הונאה . מדובר על גזל מהמדינה. זה לא עניין בין הקונה לאינסטלטור , אלא ביניהם לבין רשויות המס.
לעניין העתקה בבחינות. אם לציון יש משמעות תוצאתית, כגון שיש תחרות על מספר מוגבל של מקומות, ואחרים מעתיקים, יש מקום לדיון – האם המטרה מקדשת את האמצעים. זה דיון מעניין , אך הוא חורג מהדיון הזה. אם ההקשר הוא הניסיון לאמוד את ידיעותיו של הנבחן , השאלה היא מידת המחויבות של הנבחן למסגרת. אם הוא מנוכר אליה , ומחייבים אותו בניגוד לרצונו לעמוד למבחן , הוא יכול להיות בעמדה של אונס , והוא יכול לפטור את עצמו ממחויבות מוסרית להעתקה. אם הוא למשל רוצה לקבל רישיון עיסוק , אסור לו להעתיק , כי יש בכך הונאה מיידית ומתמשכת ( של הצרכנים בעתיד ).
אולי יש להבדיל בין מוצרים לבין שירותים. ובין מוצרים חדשים לבין מוצרים יד שניה. במוצרים חדשים, אכן השוק משוכלל מאד , וכמעט כל אחד יכול לברר מהו מחיר השוק ולהחליט האם לקנות. ישנם גם תקנות וחוקים רבים להגנת הצרכן שמגינים על הצרכן התמים. לגבי שירותים או מוצרים יד שניה, עדיין קשה מאד להשוות, וניתן בקלות רבה להונות את הקונה התמים. אני מתנגד להתערבות המדינה בחיי המסחר, ולכן אנני מציע עוד חוקים ותקנות, אבל אני כן מציע לקבוע "הלכה", מהו הגדר הסביר שותר לאדם לשבח את מרכולתו, ומהו גדר של אונאת דברים.
-
x
מחיר השוק לא מניח שאני לוקח יתרון על חוסר הידיעה של השני. אתה קובע לתייר מחיר לא בגלל שיש ביקוש היסטרי, אתה לוקח יתרון על תייר שלא מכיר את המחיר וזה אסור כי אתה מנצל את העובדה שהצד השני בעמדת חולשה מול הצרכן האינטליגנטי. אפילו בשוק חופשי שמטרתו רק למקסם את הרווחים אין מדיניות של לנצל את האנשים שחסר להם הידע. אם אתה מחליט שכל מי שנכנס עכשיו בדלתך מקבל מחיר אחיד זה בסדר, גם אם זה מחיר מופרז.
-
x
דעת חגי גולדברג:
משה שליסל, אם הצד השני יכול לדעת, אך אינו יודע – זה יכול להיות חוסר מודעות, חוסר עניין ועוד.
מותר לנו להונות? דומני שהמינימום הוא להציע לו לבדוק. אחרת אין לכך כל היתר.11 -
x
הצד השני יכול תיאורטית לדעת אך מעשית במקרה המדובר אין לו אפשרות לדעת באופן מעשי אפילו בעולמינו שבו המידע נגיש. זה עדיין לא מעשי בכל מו"מ מסחרי לעשות סקר שוק למעט מסחר יוצא דופן ומשמעותי כמו קרקעות ולכן אין אונאה בקרקעות.
לא הבנתי את הקשר שאלתך "מותר לנו להונות?" וגם למה התכוונת בדבריך "אחרת אין לכך כל היתר"11
-
x
שאלה לחגי – ובמובן מסויים לכל הדיון הזה .
האם ניתן בדרך העסקים של ימינו
לעמוד בקריטריונים של הונאה מתקופה שבה מבנה העסקים היה מאד לוקלי ופשוט ?
מעבר לשאלה הבסיסית והרחבה לכל תחומי העיסוק הכלכלי (למשל , שמיטת כספים בעולם שבו הלווים העקריים הם דווקא הטייקונים) השאלה היא אם אין כאן גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה
13
הונאה במניות
ראו את וידויו של אחד מאנשי גולדמן זקס על ההונאה של הבנק סביב המשבר בוול-סטריט .
שימו לב , שלמרות ההתנהלות של הבנק – הוא עדיין נחשב לאחד הבנקים החשובים בעולם .
השאלח היא – האם יש כאן אונאה או שמא התנהלות עסקית לגיטימית (כמובן שאיננו מתיחסים להיבט הפלילי המשפטי)
-
x
נושא ה"פליפינג" במניום IPO הוא מרתק אך מאוד מורכב, שכן לא תמיד ברור מי הקרבן. ראו למשל כאן.
אפילו בהקשרים יותר ברורים – ראובן קונה נכס במחיר מסוים משמעון, ויודע שיש לו קונה (יהודה) לנכס במחיר יותר גבוהה – לא ברור לי עם עצם הסתרת הקונה מהמוכר הראשון היא הונאה.
אני מציע להתמקד בשאלה יותר "פשוטה" ושכיחה שמוצגת בהמשך – מצג לא אמיתי לגבי תאריך (או תכולת) מסירת פרוייקט ללקוח
האם הונאת לקוחות לגיטימית מוסרית ומעשית?
(חזרה לשם פתיחת דיון מסודר)
דוגמה שקוראת תכופות:
לקוח מתקשר לספק ושואל אותו האם העבודה תסתיים בתאריך שנקבע. הספק, למרות שהוא יודע שאין לו סיכוי לעמוד בתאריך ושהלקוח לא ימחל בשום פנים ואופן על האיחור, מעדיף לא לגלות את האמת בשלב זה מתוך חששות שונים, ומתוך תקווה שאולי יקרה משהו והוא לא יהיה אשם. הנורמה כאן – בהרבה ענפים – היא לא לומר את האמת הכואבת. האם זו הונאה מותרת?
-
x
עמדתי היא כי בפרוייקט המורכב ממספר ספקים ולקוח – בעצם כולם שותפים בפרוייקט (כולל הלקוח שמנהל את הפרוייקט). זוהי גישה שקיימת היום בכלכלה המודרנית. ולכן במקרה כזה מדובר פה בעצם על שקר בין שותפים. במקרה כזה – אם הספק משוכנע שהאיחור בפרוייקט לא ייקרה באשמתו (אלא באשמת ספק אחר שמאחר יותר ממנו), והוא יודע שהספק האחר משקר – מותר גם לו לשקר כדי לא ליצור עוול יותר גדול לפרוייקט
-
x
מחלוקת יוסי> אינני יכול לקבל את הגישה של יוסי לא מבחינה מוסרית (מהיכן ההיתר להונות ובאיזה כלים יקבע הלקוח השני שהלקוח הראשון משקר ולכן גם הוא רשאי לשקר) ולא מבחינה מעשית (הלקוח רוצה לדעת מהספקים מה מצב הפרויקט, לפעמים איחור מספק שני קריטי יותר מאיחור מספק ראשון ורק הלקוח מבין את משמעות האיחורים לגביו).
יתכן ובכלכלה המודרנית זה מקובל, אך במקרה זה אני יסבור שהכלכלה המודרנית סותרת את איסור הונאת ממון.
-
x
יש שני סוגי יחסים בעולם העסקי: יחסי ספק – לקוח, ויחסי שותפות (Partners) . אני מדבר על יחסי שותפות. האינטרס של הלקוח לקיים יחסי שותפות הוא למשל חלוקת הסיכוןת למשל – אם הפרוייקט לא ייצא לפועל – אף אחד לא ירוויח. במאמר Understanding the Relationship Between Business and Ethics משווים בין אתיקה לעסקים למוסר במשפחה, בין בני הזוג. ולכן טענתי היא שכמו ביחסים בין בני זוג – יש היתר לפעמים לשקר למען צורך/ערך יותר משמעותי (למשל "שלום בית") כך גם בעולם העסקי יש לפעמים סיטואציות שמותר לשקר או להונות לשם השגת ערך – משותף – גדול יותר.
-
x
אני לא מגדיר את זה כשותפות "סתם", מערכת היחסים היא כשל שותפים – ויש לזה גם השלכות משפטויות שונות. מקרה שכיח בשותפות כזו היא של סוג מסוים של חלוקת רווחים בין השותפים. השאלה היא אם במקרה כזה יש היתר לא להציג את כל האמת (או אף להציג מצג שווא) לשאר השותפים, כאשר המטרה אינה רווח כספי על חשבונם אלא מטרה אחרת (למשל, להמריץ אותם לעבוד יותר מהר).
אם ספק אחד יודיע שהוא מאחר, כל הספקים האחרים יורידו את הלחץ מהחלק שלהם ולכן זה מגדיל את ההסתברות שכל הפרוייקט יתעכב…
האם עצם האנלוגיה היא לגיטימית?
רעיון המלחמה עצמו נמצא כיום באתגור אתי
אבל בכל מקרה מושג מלחמת הרשות , , הוא כיום בלתי לגיטימי.[ובניגוד לחוק הבינלאומי]
ממילא נדמה לי שצריך נימוק רציני יותר לשאלת ההונאה
אודי ליאון
האם עצם האנלוגיה היא לגיטימית?
רעיון המלחמה עצמו נמצא כיום באתגור אתי, אבל בכל מקרה מושג מלחמת הרשות הוא כיום בלתי לגיטימי (ובניגוד לחוק הבינלאומי).
ממילא נדמה לי שצריך נימוק רציני יותר לשאלת ההונאה.